Materiały POS – co to takiego?

Narzędzia animacji sprzedaży w komunikacji marketingowej BTL
7 listopada 2016

Materiały POS – co to takiego?

POS (ang. point of sale) a dalsze rozszerzenie to POSM (ang. point of sales materials) – można to przetłumaczyć na materiały reklamowe, których zadaniem jest wspieranie sprzedaży w punkcie sprzedaży np. w sklepie czy banku.

Materiały reklamowe – no dobrze, ale co to za materiały? – zada sobie pytanie czytelnik. Do materiałów POS lub POSM zaliczamy: lightbox czyli podświetlona reklama zawierająca informacje o produkcie; stojak na ulotki wraz z ulotkami rzecz jasna; wobbler czyli ruchoma zawieszka na półce sklepowej opatrzona w logo marki i inne komunikaty; stand to trybunka opatrzona brandem marki służy dla hostess w celu promocji produktu w punkcie sprzedaży; topper czyli plansza zawieszona nad standem również opatrzona brandem; potykacz to polska nazwa narzędzia reklamowego czyli stojak z określonym komunikatem marketingowym znajdujący się np. na chodniku obok wejścia do placówki handlowej, bankowej, gastronomicznej; kaseton – duży nośnik zawierający m.in. nazwę, zawieszony na budynku, w którym znajduje się placówka, a w galeriach handlowych nad witryną danego lokalu. Istotną kwestią jest to aby kaseton był odpowiednio duży, a treść proporcjonalnie dopasowana do reszty, aby była przede wszystkim widoczna – czym mniej komunikatów na kasetonie tym lepiej. Innymi nowymi środkami są m.in. monitory zlokalizowane np. przy kasach, wyświetlające ofertę zachęcającą do zakupu. Wyspa lub tzw. końcówka w sklepach wielkopowierzchniowych opatrzona licznymi komunikatami mających spowodować decyzję zakupową konsumenta. Warto tutaj nadmienić, że wyspa czy końcówka to element merchandisingu, o którym szerzej pisałem w poprzednim wpisie.

pos1-m

np. ulotki, banery, balony z nadrukiem, naklejki, wobblery etc. a twarde to kasetony, standy, monitory, infokioski.

pos2

Organizacja, która zrzesza producentów materiałów POS to POPAI (ang. The Global Association for Marketing at Retail ). Warto dodać, że jest to organizacja non-profit i powstała w 1936 r. a więc jest najstarszą organizacją branżową marketingu. Liczy przeszło 1700 członków w 45 krajach. W Polsce oddział stowarzyszenia powstał w 2008 r.